Inspirocollege | Wat eet je best tijdens de examens? - Inspirocollege

Wat eet je best tijdens de examens?

6 juni 2019

De examensfeer hangt weer in onze school (en bij jou thuis). Tijdens de examens heb je wel wat anders aan je hoofd dan gezond eten, of misschien totaal geen zin en tijd. Toch hebben jouw hersenen elke dag een gezonde portie energie nodig, en te weinig eten maakt je slap en suf. Maar ook te veel eten maakt je loom en vermindert je concentratie. Daarom een paar voedingstips:

  1. Sla nooit een ontbijt over: het geeft je energie voor de dag.
  2. Voorkom de after-lunch dip met licht en gezond eten. Want vetter de lunch, hoe dieper de dip. Ga ook even bewegen.
  3. Neem lekker de tijd voor het avondeten. Maar eet niet te laat want dat kan je nachtrust verstoren. 
  4. Kies de juiste energiebronnen: graanproducten zoals bruin brood, ontbijtgranen, aardappelen, rijst of deegwaren. Chocolade, snoep en frisdrank mogen maar met mate!
  5. Je moet voldoende drinken en vooral water. Cafeïnerijke dranken zorgen voor rusteloosheid en een verstoorde slaap.

Keukentips voor papa of mama:

  1. Koop of maak lekkere tussendoortjes zoals yoghurt, een ijskoele milkshake met stukjes banaan of rode vruchten, vezelkoeken, …)
  2. Maak een verse fruitsalade en zorg voor minstens drie stukken fruit en een half bord groenten per dag. Verschillende fruitsoorten samen hebben vaak meer aantrekkingskracht dan een enkel stuk fruit.
  3. Meng stukjes vers fruit door een potje natuuryoghurt.
  4. Serveer regelmatig een slaatje als middag- of avondmaal.
  5. Zo weinig mogelijk vette voedingsmiddelen en sauzen.

bron: www.teleblok.be